Jaká hračka je pro děti nejvhodnější? Těžká otázka s nejistou odpovědí. Pokud ji budete řešit, určitě si vzpomeňte na stavebnice. Těžko s nimi uděláte chybu.
Zabaví předškoláka i mladého studenta
Stavebnice mají nespornou výhodu v rozmanitosti. Základní druhy jsou určené předškolním dětem. Pomáhají při poznávání tvarů a barev. Rozvíjí jemnou i celkovou motoriku a koordinaci pohybu oko-ruka.
Školáci jistě ocení náročnější stavebnice s mnoha díly. Mohou zde uplatnit svoji fantazii. Přitom kromě jemné motoriky přirozeně trénují i trpělivost a soustředění. Především se ale učí komplexnímu myšlení. Nejprve si musí rozmyslet co budou stavět, pak si musí vytvořit základní stavební plán a v průběhu stavby vyřešit řadu nečekaných problémů a překážek. Nakonec se musí zabývat i pevností modelu a případnými vylepšeními. Dost věcí na obyčejnou stavebnici pro děti!
Komplexnější stavebnice obsahují i řadu mechanických součástek pro tvorbu jednoduchých funkčních pohonů a mechanismů. Vrcholem jsou funkční a programovatelné elektronické obvody. Učí základy programování, a především rozvíjí abstraktní myšlení spolu se schopností dlouhodobého plánování.
Stavebnice se uplatní i ve výuce
Není pochyb o tom, že stavebnice mohou najít uplatnění i ve školní výuce či přímo technické praxi. Stroj na výrobu gelových kontaktních čoček, který sestrojil Otto Wichterle, je všeobecně známým příkladem. Jednoduché modely mohou pomoci pochopit základní fyzikální principy nebo přenést abstraktní matematické problémy do reálného světa.
Nemusí to být zřejmé, ale stavebnice napomáhají také sociální interakci. Na větších modelech se mohou podílet skupiny více dětí, které se tak přirozeně musí vypořádat se všemi výhodami i překážkami vzájemné spolupráce.